X
Julkaistu: 11.05.2022

Luja-Superlaatan kaatovalujen valmistusprosessi kehittyy

Luja-Superlaatan kylpyhuoneosuuden valmistus toteutetaan joko tuotantolinjalla käsin tehtynä tai Lujabetonin kehittämällä esivalmistusosalla, kaatovalulaatalla. Kaatovalun puolelta muottia vasten valettava kaatovalulaatta sisältää Superlaattaan tarvittavan viemäritekniikan ja lämmitysratkaisun. Samaa tuotannon tehokkuutta ja tuotelaatua parantavaa valmistustekniikkaa käytetään myös Luja-Superkylpyhuoneen valmistuksessa.

Kaatovalulaatan valmistustekniikkaa on kehitetty entisestään uuden modulaarisen muottijärjestelmän käyttöönoton myötä. Muottijärjestelmä mukautuu kaivojen sijaintien muutoksiin jolloin muotin osia vaihtamalla kylpyhuoneen kaadot toimivat aina kaivon sijainnista riippumatta. Modulaarinen muottijärjestelmä mahdollistaa jopa yksittäisten kylpyhuoneiden valmistamisen kaatovalulaatalla. Järjestelmä mahdollistaa myös kaatovalulaatan aiempaa laajemman käyttämisen Superlaatta-tuotannossa.

Asiakkaalle muottitekniikan kehitys näyttäytyy ennen kaikkea lopputuotteen kaatovalujen entistäkin parempana laatuna.

Lisätietoja:

Samu Mäkelä, tuotepäällikkö p. 044 585 2473, samu.makela@luja.fi
Sami Nummela, myyntijohtaja p. 0445852481, sami.nummela@luja.fi

Julkaistu: 08.04.2025

Lujabetoni toimittaa yli 10 000 m2 vähähiilisiä betonielementtejä Pohjolan OP:n uuteen toimitaloon Oulussa

Lujabetoni on kokonaisbetonitoimittajana Oulun ydinkeskustaan rakennettavassa Pohjolan OP:n uudessa toimitalossa, joka on yksi suurimmista käynnissä olevista hankkeista Oulussa. Yhteensä yli 10 000 m2betonielementtejä ja merkittävä määrä valmisbetonia toimitetaan hankkeeseen suurelta osin vähähiililuokiteltuina. Hankkeen pääurakoitsijana toimii Rakennusliike Lapti Oy.

Lue lisää
Julkaistu: 02.04.2025

Lujabetoni mukana runkotoimittajana Koskelan uudessa raitiovaunuvarikkohankkeessa - toimittaa kaikki betonielementit

Lujabetoni toimii runkokumppanina Koskelan uuden varikon rakennushankkeessa, jota toteuttaa Akseli-allianssi. Uusi raitiovaunuvarikko rakennetaan vanhan 1950-luvun alussa rakennetun varikon tilalle. Tilaajana hankkeessa on Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja allianssin päätoteuttajana on Skanska. Akseli-allianssin osapuolia ovat lisäksi Sweco, Sipti, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT.

Lue lisää
Lisää uutisia