Lujabetoni toimittaa Etelä-Suomen alkuvuoden suurimman teräsbetonipaalutoimituksen, kun Kehä III:n parantamisen kolmannessa vaiheessa maahan upotetaan arviolta 70-80 kilometriä teräsbetonipaaluja. Monimuotoisen paalutuskohteen urakoitsijana toimii GRK Infra Oy ja paalutustyöt suorittaa Junttapojat Oy.
Lujabetonin teräsbetonipaalutoimitus kuuluu osana suurta Kehä III -väylän liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta parantavaa hanketta. Paalutusosuus tehdään Kehä III:lle Askiston kohdalle runsaan kahden kilometrin matkalle Espoon ja Vantaan rajalta Vihdintielle saakka. Kyseinen tieosuus on kärsinyt jo pitkään puupaalutuksien lahoamisesta johtuvasta tienpohjan rikkoutumisesta ja huonosta kunnosta.
Tällä Kehä III:n vilkkaimmin liikennöidyllä osuudella liikkuu jopa 76 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja sen liikennemäärän ennustetaan vain kasvavan.
– Tämä mittava hanke on hieno osoitus GRK:n kilpailukyvystä ja osaamisesta vilkkaasti liikennöityjen pääkaupungin väylähankkeiden tehokkaassa toteuttamisessa. Meillä on parhaillaan työn alla myös Kehä I Laajalahti -hanke. Tässäkin toteutuksessa tavoitteenamme on työajan sujuva liikenne, vähäiset häiriöt sekä nopea rakentamisen toteuttaminen, kertoo GRK Infra Oy:n rakennuspäällikkö Heikki Haavikko.
– Lujabetonilla on runsain mitoin kokemusta vastaavista infrarakentamisen paalutoimituksista. Haasteena tässä toimituksessa ovat liikennejärjestelyt, sillä onhan Kehä III yksi vilkkaimmin liikennöity tie Suomessa ja työskentely vilkkaasti liikennöidyn tien solmukohdissa vaatii tarkkaa suunnittelua ja saumatonta yhteistyötä kaikkien hankkeen osapuolien välillä, sanoo Lujabetonin Pernajan tehtaan tehdaspäällikkö Jorma Ilkka.
Paalutustyöt aloitetaan huhtikuun aikana. Kehä III -hankkeen teräsbetonipaalut toimitetaan Lujabetonin Pernajan tehtaalta, jota hanke työllistää kolmen kuukauden ajan.
Yhteystiedot:
Lujabetoni Oy, tehdaspäällikkö Jorma Ilkka, p. 044 585 2280, jorma.ilkka@luja.fi
Kuva: Pernajan paalutehtaalta