Betoniterästen markkinoilla toistuu muutaman vuoden välein samat ilmiöt, joiden perimmäinen syy lienee, se ettei harjateräksen raaka-ainetta, romua, varsinaisesti valmista kukaan. Vaikka romun kysyntä vaihtelee, raaka-aineen tarjontamäärä ei jousta vastaavasti. Ainoastaan sen hinta joustaa ja tekee sitä joskus hyvinkin jyrkästi. Niinpä myös betoniteräksen hinta vuoroin nousee ja laskee jopa kymmeniä prosentteja lyhyessä ajassa.
Hintojen äkisti noustessa, betoniteräksen valmistajat, maahantuojat ja tukkurit pyrkivät lietsomaan ostajissa paniikkia, jopa pelottelemaan tavaran loppumisella. Houkutus on iso ”istua varastojen päällä” ja odottaa hintojen nousua pikavoittojen toivossa. Viimeksi näin kävi kaksi vuotta sitten kesällä, jolloin uhka harjateräksen loppumisesta nousi jopa valtakunnanuutisiin. Kysymyksessä oli kuitenkin kupla, joka nopeasti puhkesi. Hinnat painuivat pian alle lähtötason eikä minkäänlaista pulaa tavarasta lopulta tullut. Vastaavasti hintojen äkisti laskiessa, ostajat kilpailuttavat terästen toimittajia ankarasti ja moni myy paniikissa varastojaan jopa tappiolla. Sitten mennään taas vähän aikaa tasaisella, kunnes sama sykli toistuu.
USA:n uhkaamat ja jo osin toimeenpanemat teräksen tuontitullit vaikuttavat tällä hetkellä betoniterästen hintoihin Euroopassa. Vaikka kysyntä on hyvällä tasolla, pelättyä hintojen nousua ei ole tullut. EU-maat ovat toistaiseksi säästyneet rangaistustulleilta, mutta esimerkiksi Turkki on joutunut niiden kohteeksi. Turkki sattuu olemaan maa, joka on perinteisesti vienyt paljon pitkiä terästuotteita mm. Amerikkaan. Nyt heidän vientiponnistuksensa kohdistuvat entistä enemmän Eurooppaan. Tämä on pitänyt betoniteräksen hinnat paikallaan ilman selvää suuntaa ylös tai alas. Tuontitullien mahdollinen kohdistuminen jatkossa myös EU-maihin lisää entisestään painetta terästen hintojen laskulle Euroopassa.
Kirjoittaja on Lujabetonin hankinta- ja logistiikkajohtaja Tapio Voutilainen