X
Julkaistu: 10.02.2015

Lujabetonin Kärsämäen betonielementtitehdas vihitään virallisesti käyttöön 10.2.2015

– Tehtaalla valmiudet erittäin suurien elementtien valmistukseen.

Lujabetonin suurimman elementtitehtaan virallisia avajaisia vietetään 10.2.2015. Kärsämäen tehtaan 400 metriä pitkässä ja 40 metriä leveässä tuotantohallissa on valmiudet ja tilaa valmistaa normaalin betonielementtituotannon lisäksi suuria seinäelementtejä sekä suunnitteilla olevia tuulivoimaloiden osia.

Alkuvuonna 2014 ostettu Kärsämäen tehdaskiinteistö maa-alueineen oli Lujabetonille usean miljoonan euron investointi. Tehdaskiinteistön hankinnan tavoitteena oli tuotannon merkittävä kasvattaminen sekä uudelleenjärjestelyjen myötä tehokkuuden maksimointi. Suurien elementtien valmistamiseen ahtaaksi käyneet Haapajärven tehtaan tilat soveltuvat nyt hyvin vakiotuotteiden kuten perustuselementtien, infratuotteiden ja lyöntipaalujen valmistukseen ja Kärsämäellä tehtaan tuotantokapasiteetti mahdollistaa elementtituotannon laajamittaisen kasvattamisen.

Ensimmäiset tuotantoerät on valmistettu tehtaalla jo 2014 alkupuolella hyvin kokemuksin, ja varsinaisen tuotannon siirto Haapajärveltä toteutettiin 2014 joulukuussa. Kuluvan vuoden maaliskuun alkuun mennessä tuotannon arvioidaan olevan jo normaalivauhdissa.

Tehtaan tilauskanta on hyvä, eikä lama paina tehokasta tehdasta. – Elementtituotannon kasvu luo uusia työpaikkoja ja nykyisten noin 30 työntekijän lisäksi rekrytointitarve tullee olemaan tulevaisuudessa noin 20-30 henkilölle seinäelementtituotannossa. Mahdollisuuksia on jopa 50-100 henkilölle lisää, mikäli pääsemme mukaan tuulivoimalaelementtien valmistukseen, kertoo Kärsämäen tehdaspäällikkö Tuomo Eilola. Eilolan mukaan tulevaisuus näyttää valoisalta. – Tehtaan nykyaikaiset ja hyväkuntoiset hallitilat mahdollistavat laadukkaan ja tehokkaan tuotannon Lujabetonin nykyaikaisimmalla elementtitehtaalla.

Tehtaalla valmistettavien parveke- ja seinäelementtien, pieliseinien ja sokkeleiden lisäksi Lujabetonilla tutkitaan jatkuvasti mahdollisuuksia laajentaa tuotantoa uusille tuotealueille. Mahdollisia uusia tuotelinjoja ovat tuulivoimaloiden perustukset sekä tornit, joiden valmistukseen Kärsämäen tehtaan hallitilat ovat oivalliset. – Tuulivoimatornien elementit ovat jopa useita kymmeniä metrejä pitkiä ja saattavat painaa 60-70 tonnia kappaleelta. Näiden valmistaminen on normaaleilla betonielementtitehtailla yleensä mahdotonta, sanoo Eilola.

– Tuulivoimaan liittyvät betonituotteet ovat iso mahdollisuus tehtaalle ja olemme kyseisen tuotealueen liiketoiminnan kehittämisessä pitkäjänteisesti mukana, kertoo Eilola. Markkinaan mukaanpääsy ei ole yksinkertaista, mutta teemme töitä periksiantamattomasti.

Lujabetonin toimitusjohtaja Mikko Isotalon mukaan toiminta Kärsämäellä on vastannut odotuksia ja yhteistyö Kärsämäen kunnan kanssa on ollut saumatonta. – Haluamme kiittää lämpimästi Kärsämäen kuntaa joustavasta suhtautumisesta toimintamme aloittamiseen kunnassa. Sekä Lujabetonin että kunnan yhteinen tavoitetila saavutetaan, kun työllisyys kunnassa nousee ja kunnan elinvoima sitä myötä paranee, kiittää Isotalo.

Lisätietoja:
tehdaspäällikkö Tuomo Eilola, puhelin 044 585 2407, tuomo.eilola@luja.fi
toimitusjohtaja Mikko Isotalo, puhelin 044 585 2305, mikko.isotalo@luja.fi

Julkaistu: 08.04.2025

Lujabetoni toimittaa yli 10 000 m2 vähähiilisiä betonielementtejä Pohjolan OP:n uuteen toimitaloon Oulussa

Lujabetoni on kokonaisbetonitoimittajana Oulun ydinkeskustaan rakennettavassa Pohjolan OP:n uudessa toimitalossa, joka on yksi suurimmista käynnissä olevista hankkeista Oulussa. Yhteensä yli 10 000 m2betonielementtejä ja merkittävä määrä valmisbetonia toimitetaan hankkeeseen suurelta osin vähähiililuokiteltuina. Hankkeen pääurakoitsijana toimii Rakennusliike Lapti Oy.

Lue lisää
Julkaistu: 02.04.2025

Lujabetoni mukana runkotoimittajana Koskelan uudessa raitiovaunuvarikkohankkeessa - toimittaa kaikki betonielementit

Lujabetoni toimii runkokumppanina Koskelan uuden varikon rakennushankkeessa, jota toteuttaa Akseli-allianssi. Uusi raitiovaunuvarikko rakennetaan vanhan 1950-luvun alussa rakennetun varikon tilalle. Tilaajana hankkeessa on Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja allianssin päätoteuttajana on Skanska. Akseli-allianssin osapuolia ovat lisäksi Sweco, Sipti, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT.

Lue lisää
Lisää uutisia